Pilot’ta yeni sergi: “Düz Dünya / W Axis”

Pilot, 11 Nisan-18 Mayıs 2019 tarihleri arasında Özge Topçu’nun Düz Dünya / W Axis isimli galerideki ilk solo sergisine ev sahipliği yapıyor.

Özge Topçu, “Düz Dünya / W axis” sergisinde, Rosalind Krauss’un mekana yayılan heykel kavramına, 4. boyutun deneyimlerini araştırarak değiniyor. Ele aldığı formun yanı sıra, çevreyi oluşturan etmenleri, toplumsal yaşamı inceliyor. Sergiye ilham veren sosyolojik vaka, son 600 yıllık tarihi yok sayarak sansasyonel bir inanışla, dünyanın düz olduğunu iddia eden Flat Earth Society olurken, sanatçı, Aydınlanma Çağı’nın öncesine, ampirizme ve Orta Çağ’a tekabül eden bu inanış biçiminin neden tekrar popüler olduğunu anlamaya çalışıyor.

Topçu, günümüz dünyasında yeniden inanılmaya başlanan irrasyonel Düz Dünya komplo teorisine dair giriştiği kişisel araştırma süresince Dünya’ yı, Düz Dünyacıların savunduğu iki boyutlu bu irrasyonel inanışın aksine, klasik fizik ve öklidyen geometriden ve hatta bu kanunları da çürüten modern çoklu evren kuramı ve non-öklidyen geometriden ilham alarak yorumluyor.

Sanatçı, dünyanın küre formunu düzleme indirgemeye çalışırken stereografik izdüşüm yöntemiyle karşılaşıyor. Bu süreç içerisinde bir yandan da, modern geometride dört boyutlu küp analojisi olan tesseract (hiperküp) formuyla çeşitli denemeler yapıyor. Formu incelerken, bundan yaklaşık 1000 yıl önce geliştirilen, mimaride ve süslemede kullanılan yıldız motiflerinin dört boyutlu küpün stereografik izdüşümleri olduğunu keşfediyor. Ve bu motifler, 4 boyutlu analojiler, boyutlar arası geçişler ve ilahi olanın tasavvurlarıyla bir yerleştirme gerçekleştiriyor, bilginin son birkaç bin yıllık zamansal ve coğrafik döngüsel yolculuğuna bir tanık. Bu yerleştirmenin içinde barındırdığı illüzyon, doğruların, hakikatlerin ve olguların önemini yitirdiği bu dönemi ele alıyor. Topçu, bilginin duyum ve deneyimle edinilebileceğini öne süren yaklaşımlar, kanıtların reddi ve pozitif bilimin yok sayılmasının altında yatan nedenlerle ilgileniyor. Sanatçı gerçekliğin toplumsal inşasında bilginin nasıl kullanıldığını inceliyor. “Kamuoyunun oluşumunda duyguların ve kişisel görüşlerin nesnel hakikatlerden daha etkili bir hale geldiği noktaya nasıl geldik?” diye soruyor.

Özge Topçu, 1987 doğumlu, Lizbon ve İstanbul´da yaşıyor ve çalışıyor. Yıldız Teknik Üniversitesi, Sanat ve Tasarım Fakültesi, Bileşik Sanatlar Programı’ndan mezun oldu. Ardından Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Resim Bölümü yüksek lisans programına girdi ve öğrenimine değişim öğrencisi olarak Burg Giebchischenstein Kunsthochschule Halle Almanya ‘da devam etti. 2018’de The MAC Belfast, Ulster Bank Uluslararası Sanatçı Ödülü’ ne aday gösterildi. Katıldığı başlıca sergiler arasında; “MAC International Art Prize 2018”, “Art Night London 2018”,  “RedBull Art Around Moda”, 2016, “Locality and Global Discourses” 2015, California University School of Art, San Fransisco, USA, “Open City”, Pilot Galeri, 2016, “İstihale Buhranı” Kişisel Sergi, Hush Gallery (2015) “İnce Ayarlı ve Çoğul”, Kuad Galeri, 2015, “İkinci Doğa”, ODTÜ, 2015, Sınırlar Yörüngeler 15 – 16”, Siemens Sanat, 2014, Rotary Sanat Ödülü Sergisi, Finalist, Proje 4L / Elgiz Güncel Sanat Müzesi, 2014, Mamut Art Project, 2014, yer almaktadır.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.