Bilsart’ta iki yeni sergi

Bilsart, 4 – 14 Aralık 2019 tarihleri arasında Umut Kambak‘ın Autre başlıklı sergisine, 18 – 28 Aralık 2019 tarihleri arasında ise Merve Ünsal’ın Gezen Bir Pencereden başlıklı sergisine ev sahipliği yapıyor.

Umut Kambak – Autre

(…)Biz dili kendimizin dışında olan bir kaynaktan, büyük Öteki’nden ödünç alırız ve kullanırız. Bunun sonucu olarak da ortaya, kelimelerimle naklettiğim anlamları hiçbir zaman kontrol edemeyeceğim gerçeği çıkar ve söyleyeceklerimin her zaman için konuşurken var olan niyetleri, gayeleri aşma eğilimi vardır. Lacan’ın teorisine göre bu aşırılık bilinçdışıdır. Yani dil kullanımımız sonucu ortaya çıkan bilinçdışı sonuçlar konuşan varlıklar olmamız gerçeği temeline dayanır.

Lacan’ın öteki kavramı üzerinden yola çıkılarak katılımcılardan dile getiremedikleri bir kelime veya metin talep edildi. Kabul eden kişilerin kendileri ve üreten kişi dışında kimse metinlerin gerçekten onlara mı yoksa başkasına mı ait olduğunu bilmediği bir eser oluşturdu. Böylelikle videolar toplumsal ve bireysel baskıların karşılıklı bir sorgulamasına dönüşmektedir. Sanat, baskı ve bilinçdışının dil haricinde çıkışını sağlayabilen bir yöntem olarak önem taşımaktadır. Böyle bir bilgi ile tasarlanmış sanat bir araya geldiğinde yeni bir şeyler söylemenin ve göstermenin de yolunu açmaktadır. Bilgi, bedene ve harekete dahil oldukça vazifesini hatırlamaktadır. Bu projede amaçlanan ise bilgiyi, hareketli imaj ve bedenle birleştirip varlığını oluşturmaktır.

Merve Ünsal – Gezen Bir Pencereden

Merve Ünsal, Gezen Bir Pencereden (2019) ile yerinden kendi isteğiyle ayrılmış olduğu iddia edilen bir pencerenin bakış açılarını takip ederek kaydediyor. Bir mekanın tarihini aktaran bir metin içerisinde geçen, ‘pencere pervazları düşmüş, içerde güvercinler yuva yapmış, duvarları örümcek bağlamış’ anlatısını çıkış noktası olarak kullanan sanatçı, pencerenin yaşayanı dışarıda tutan olma potansiyelinin ne demek olabileceğini merak ediyor; pencerenin başına gelmiş olabilecekleri zamansız ve belki bir noktada mekansız olabilecek anlatı ve aktarım biçimlerine dönüştürmeye çabalıyor. Bölünmüş ve kırılmış görsel anlatıyı benimseyerek fotoğrafın ne zaman göstermeyi bırakacağını merak eden Ünsal, bakma pratiklerinin öznelliklerinin altını çiziyor.

Sessiz bir video olan Gezen Bir Pencereden’e İletilmiş Bir Diyalog (2019) eşlik ediyor. Sanatçı, görenin görmeyene gördüklerini aktardığı, saha araştırması kayıtlarından oluşturulmuş ses kolajında, aktarımın aktarma işlevini kaybettiğindeki akıbetini araştırıyor.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.