Felekşan Onar’ın “Perched” eseri Dresden Devlet Müzesi’nde

Cam sanatçısı Felekşan Onar’ın üretimine 2017’de Berlin’de başladığı, kanatları kapalı formda cam kuşlardan oluşan yerleştirmesi Perched, 2018’de Berlin Bergama İslam Eserleri Müzesi’nde ve akabinde 2018-2019’da Londra’da Victoria & Albert Müzesi’nde gösterildikten sonra 3 Eylül 2020 tarihinden itibaren Dresden Devlet Müzesi‘nde Şam odasında sergilenecek.

Dresden’deki sergiyle eş zamanlı olarak, sanatçının uzun zamandır üzerinde çalıştığı Perched adlı kitabın lansmanı da yapılacak.

Şam odası, dönemin Suriye iç mimarisi örnekleri arasında farklı bir estetiğe sahip olmasının dışında, hikâyesiyle de çok özel bir konuma sahip. 1899 yılında Alman bir koleksiyoncu tarafından sipariş edilip yerel ahşap ustaları tarafından yapılan bu kabul salonu, yüksekliği bir şekilde yanlış ölçülerde sipariş edildiğinden Almanya’ya geldiğinde ne yazık ki bir araya getirilip kurulamıyor. 1930’da Dresden Müzesi’ne bağışlanan ve restorasyonuna ancak 1997’de başlanan eserin restorasyon çalışması 2020’de tamamlandı. 3 Eylül 2020’de ilk defa gösterime açılacak olan Şam odasının içinde sergilenecek olan Perched, bu tarihsel yapıt ile izleyiciye yeni bir mekânsal birliktelik sunmayı amaçlıyor.

Perched’ün yolculuğu bu zamana kadar, simgelediği varoluş hikâyesinin tersine çok farklı bir yön aldı. Kökünden koparılıp politik ve ekonomik sebeplerle farklı coğrafyalarda var olabilmeye çalışan mültecilere atıfta bulunun eser, dünyanın önde gelen müzelerinde sergilendi. Şimdi de sergileneceği yer Şam odası gibi özel bir yer ve zaman olunca, bu sergiyi taçlandırmak için Onar, uzun zamandır üzerinde çalıştığı Perched kitabını da sergi açılışı ile birlikte beğeniye sunmayı hedefliyor.

Basım ve dağıtımı Paul Holberton Publishing, tasarımı Studio Pul ve koordinasyonu Yavuz Parlar tarafından yapılan kitap, eserin sergilendiği müzeleri temsilen Bergama İslam Eserleri Müzesi direktörü Prof. Dr. Stefan Weber, V&A küratörü Mariam Rosser-Owen, Dresden Müzesi küratörü Stefanie Bach’ın yazılarını ve eserin üretiminin gerçekleştiği Berlin Glassworks’ün kurucusu Nadania Idriss’in metinsel katkılarını içeriyor. Kitap, Louis de Bernières’in Perched’den esinlenerek kaleme aldığı kısa hikâye ile ölümsüzleşirken, Dario J. Lagana’nın gözünden Perched görselleri ve bağımsız küratör ve yazar Glenn Adamson’ının Onar ile yaptığı söyleşi ile son buluyor.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.