kültür.limited 2023 yılı sonunda 8 yıllık yayın hayatını sonlandırmıştır. Site, bir arşiv işlevi görmesi için açık bırakılmıştır.

8. Pembe Hayat KuirFest başlıyor

24 Ocak 2019

Pembe Hayat KuirFest, bu yıl 8. kez, 24 – 27 Ocak 2019 tarihleri arasında gerçekleşecek. Festivale bu yıl Kıraathane İstanbul Edebiyat Evi, Fransız Kültür Merkezi ve Tasarım Atölyesi Kadıköy ev sahipliği yapacak.

Festival bu yıl Norveç Büyükelçiliği başta olmak üzere Almanya Elçiliği, Avrupa Birliği Sivil Düşün Programı, Danimarka Elçiliği, Finlandiya Elçiliği, Fransız Kültür Merkezi, İngiltere Elçiliği, Hollanda Elçiliği, Kanada Elçiliği ve Movies That Matter katkılarıyla gerçekleştirilecek.

KuirFest programı bu yıl da heyecan verici gösterim ve etkinliklerden oluşuyor. Her yıl dünya festivallerinde dikkat çeken uzun metraj kurmaca filmleri izleyicilerle buluşturan Gökkuşağının Altında bölümünde bu yıl Elektrik Beden (Corpo Elétrico, 2017), Madi Nullius (Terror Nullius, 2018), Malila: Veda Çiçeği (Malila: A Farewell Flower, 2017), Minyatür (Retablo, 2017) ve Rafiki (2018) yer alıyor.

Elektrik Beden, yakın dönemde oldukça başarılı kuir sinema örnekleri veren Brezilya sinemasından bol ödüllü bir yapım. Queer Lisboa dahil pek çok festivalde ödülleri toplayan film, tekstil işçisi olarak çalışan bir grup gencin hikayesini gündelik karşılaşmalar ve ânlar üzerinden gerçekçi bir dille anlatıyor. São Paulo’da yaşamaya yeni başlayan Elias bir tekstil fabrikasında işçi olarak çalışmaktadır. Tatil sezonu yaklaştıkça iş yükü daha da artan Elias gittikçe daralan özgür vakitlerini değerlendirmek için yeni sosyal çevrelere girmeye başlar; yepyeni duygular ve deneyimlerle tanışır. ‘Kuir Belgeseller’ bölümünde yer alan Zırıl Lubunya filminin yıldızı Linn de Quebrada’nın da oynadığı filmin gösteriminin ardından Denizli’de tekstil işçisi olarak çalışan göçmen LGBTİ+larla bir söyleşi gerçekleştirilecek.

Madi Nullius, adını sahipsiz toprak anlamına gelen “terra nullius” tamlamasından alıyor. Film biçimsel özellikleri ve içeriği ile başarılı bir kuir sinema örneği olarak dikkat çeken bir mash-up. 2002 yılından Sydney’de kurulan ve genellikle belgesel ile spekülatif kurgu türlerinin kesişiminde işler üreten iki kişilik sanat kolektifi Soda Jerk tarafından çekilen film, Hollywood yapımı “Çılgın Max 2: Yol Savaşçısı” filminin setinde geçen hikayesi üzerinden Avustralya sinemasını yapıbozuma uğratıyor. Film, tahmin edilebileceği üzere sıkı bir kolonyalizm ve ataerki eleştirisi.

İlk uzun metraj filmi Mavi Saati (Onthakan, 2015) ile 5. Pembe Hayat KuirFest’te yer alan Anucha Boonyawatana’nın Tayland’ın bu yılki Oscar adaylığına layık görülen filmi Malila: Veda Çiçeği sade anlatısı ve etkileyici sinematografisi ile özel bir ilgiyi hak ediyor. Ölümcül bir hastalıkla boğuşan Shane’in eski aşkıyla yeniden bir araya gelişini, yaşamın kırılganlığı ve ölümün kaçınılmazlığını simgeleyen  “Bai Sri” süsleme sanatı üzerinden aktaran film, doğanın ihtişamı ve insanın varoluşsal korkuları üzerine düşünen şiirsel bir yapım.

2018 Berlin Film Festivali’nin Generations bölümünde gösterilen Minyatür, ismini heykel ve resim sanatını bir araya getiren tekniğiyle dinsel öyküleri desenleyen “retablo” sanatından alıyor. Tıpkı babası gibi, “retablo” sanatında değerli bir usta olmak ve aile geleneğini devam ettirmek isteyen 14 yaşındaki Segundo, babasının gizli olarak yaşadığı hayatı ortaya çıkınca yaşadığı sert yüzleşmeyle nasıl baş edecektir? Babasına yönelen nefrete seline mi katılacaktır, yoksa başka bir yol mümkün müdür?  Geçen yıl Berlin Film Festivali izleyicisinin çok sevdiği bu film, festivalden TEDDY Yeni Yetenekler En İyi İlk Film Ödülü ile dönmüştü.

Yılın en dikkat çeken yapımlarından Rafiki de bu yıl Gökkuşağının Altında izleyicisiyle buluşacak. Prömiyerini Cannes Film Festivali’nde yapan Rafiki, ailelerinin politik karşıtlıklarına karşın arkadaşlıklarını sürdürmek için direnen, dostlukları aşka dönüşen iki genç kadının hikayesini anlatıyor. Film, ülkesi Kenya’da eşcinselliği özendirdiği gerekçesiyle yasaklanmasıyla da çok konuşulmuştu.