Arter, sonbaharı 10 Eylül’de açılacak beş yeni sergiyle karşılıyor. Arter Koleksiyonu’ndan ve koleksiyon dışından oluşturulan yeni sergiler, 10 Eylül’de açılıyor. Güvenli bir ziyaret için binada alınan tedbirler yeni sezonda da devam ediyor.
Arter Koleksiyonu’ndan oluşturulan ve küratörlüğünü Arter Kurucu Direktörü Melih Fereli’nin üstlendiği Dinleyen Gözler İçin sergisinin yanı sıra David Tudor tarafından tasarlanan ve Composers Inside Electronics, Inc. tarafından gerçekleştirilen Yağmur Ormanı V (varyasyon 3) başlıklı etkileşime açık yapıt ise “Sesli Dizi”nin dördüncü sergisi olarak yine Melih Fereli’nin küratörlüğüyle Karbon’da deneyimlenebilecek.
Arter Koleksiyonu’ndan oluşturulan ve küratörlüğünü Kevser Güler’in üstlendiği Gökcisimleri Üzerine başlıklı grup sergisi, Arter, Alman sanatçı KP Brehmer’in kapsamlı bir retrospektifine yer veren ve küratörlüğünü Selen Ansen’in üstlendiği KP Brehmer: Büyük Resim başlıklı sergi, küratörlüğünü Eda Berkmen’in üstlendiği Alev Ebüzziya Siesbye’nin Tekerrür başlıklı kişisel sergisi de Arter’de yer alacak.
Arter Koleksiyonu’ndan oluşturulan ve küratörlüğünü Arter Kurucu Direktörü Melih Fereli’nin üstlendiği Dinleyen Gözler İçin başlıklı sergi, müzikle ve sesle güçlü bir bağ kuran yapıtları bir araya getiriyor. Fluxus sanatçılarının yöntem ve yaklaşımlarını referans alan sergide, ziyaretçiler galeri alanına hâkim olan sessizliğin içinde yapıtlardan yükselen “sesleri” keşfetmeye ve hayal etmeye davet ediliyor. Arter’in “Sesli Dizi” serisi kapsamında gerçekleşen üçüncü sergi olan Dinleyen Gözler İçin, bizi çevreleyen görsel dünyayla sesi odağına alan bir bakış açısıyla nasıl ilişkilendiğimizi anlamaya, sesin sanata içkinliği konusunda farkındalığımızı artırmaya odaklanıyor.
David Tudor tarafından tasarlanan ve Composers Inside Electronics, Inc. tarafından gerçekleştirilen Yağmur Ormanı V (varyasyon 3) başlıklı etkileşime açık yapıt ise “Sesli Dizi”nin dördüncü sergisi olarak yine Melih Fereli’nin küratörlüğüyle Karbon’da deneyimlenebilecek. 1968 yılında koreograf Merce Cunningham tarafından, besteci David Tudor’a bir dans yapıtı olarak sipariş edilen Yağmur Ormanı, daha sonra CIE’den (Composers Inside Electronics, Inc.) John Driscoll ve Phil Edelstein tarafından kendi kendini icra eden bir ses yerleştirmesine dönüştürüldü. Yerleştirmede şamandıra, plastik fıçı, bakır kova, saksı ve raket gibi çeşitli gündelik kullanım nesneleri havada asılı şekilde mekâna yayılırken, farklı biçimlerde müdahale edilip birleştirilmiş bu nesneler önceden kaydedilmiş ses dosyalarından gelen sinyallerle titreşiyor, yağmur ormanlarının doğal seslerini hatırlatan bir ses ortamı meydana getiriyorlar. Dinleyen Gözler İçin ve Yağmur Ormanı V (varyasyon 3) sergileri birbiriyle yakından ilişkilenerek ses ve sessizlik kavramları üzerinden tek bir sergi gibi de işliyor.
Arter Koleksiyonu’ndan oluşturulan ve küratörlüğünü Kevser Güler’in üstlendiği Gökcisimleri Üzerine başlıklı grup sergisi, yaşamsal bir aradalık düzleminin bugün yeniden düşünülebilir ve inşa edilebilir olmasına dair sorulara odaklanıyor. Tekilliklerin etki etme ve etkilenme kuvvetleriyle ilgilenen sergi, var olanların bir araya gelme ve dağılma biçimlerini, ilişki kurma tarzlarını, birbirlerine mesafe alma ve yaklaşma yollarını ele alıyor. Sergi, izleyiciyi sanat üretimlerinin katettiği ilişki biçimlerinin, bir yaşam siyasetinin örgütlenebilir olması açısından anlamlarını birlikte düşünmeye davet ediyor.
Arter, yeni sezonda Alman sanatçı KP Brehmer’in (Berlin, 1938–Hamburg, 1997) kapsamlı bir retrospektifine yer veriyor. Küratörlüğünü Selen Ansen’in üstlendiği, Kapitalist Realizm hareketi ile ilişkilendirilen sanatçının üretiminden geniş bir seçkiyi bir araya getiren KP Brehmer: Büyük Resim başlıklı sergide, sanatçının esin kaynaklarını ve çalışma yöntemlerini ortaya koyan baskılar, resimler, filmler ve arşiv materyalleri farklı kavramlar ve temalar etrafında izleyiciye sunuluyor. 200’ün üzerinde yapıtın ve arşiv malzemelerinin yer aldığı sergi, Arter’in Neues Museum Nürnberg (Almanya), Hamburger Kunsthalle (Almanya) ve Kunstmuseum Den Haag (Hollanda) ile birlikte gerçekleştirdiği; küratoryal çerçevesini bu kurumlar adına Eva Kraus, Petra Roettig, Daniel Koep ve Selen Ansen’in belirlediği; üç yıla yayılan bir ortak yapım projesinin son aşaması olma niteliğini de taşıyor.
Alev Ebüzziya Siesbye’nin Arter’de gerçekleşecek Tekerrür başlıklı kişisel sergisi bütünüyle yeni üretimlerden oluşuyor. Küratörlüğünü Eda Berkmen’in üstlendiği sergi, sanatçının renk, şekil ve boyut farklarını en aza indirgeyerek bu sergi için özel olarak ürettiği yüksek pişirimli çanakları bir araya getiriyor. Yapıtında güzellik, uyum ve dengenin evrenselliğini gündelik ve kadim bir nesnede buluşturan Siesbye, tekrar kavramından yola çıkarak yapıtını yeni bir bağlamda sunuyor.
Yeni sergileriyle 10 Eylül’de yeniden ziyarete açılacak olan Arter’de, 1976 yılında hayatını kaybeden sanatçının tüm üretimini bir araya getiren Altan Gürman retrospektif sergisi 24 Ocak 2021’e; Cevdet Erek’in Arter’deki galeri mekânına özel olarak tasarladığı sesli bir mimari yerleştirmeden oluşan Bergama Stereotip başlıklı sergisi ise 15 Kasım 2020’ye kadar görülebilecek.