kültür.limited 2023 yılı sonunda 8 yıllık yayın hayatını sonlandırmıştır. Site, bir arşiv işlevi görmesi için açık bırakılmıştır.

Ferda Art Platform’da iki yeni sergi

10 Eylül 2020

Ferda Art Platform, 10 Eylül – 10 Ekim 2020 tarihleri arasında Murat Germen’in “Feyezan/Overflow” başlıklı sergisine ve Selen Tokgöz’ün “Geçitsiz Geçit” başlıklı kişisel sergisine ev sahipliği yapıyor.

“Feyezan/Overflow”

Serginin küratörlüğünü Necmi Sönmez üstlenirken sergi tasarımı ise Kerem Piker tarafından gerçekleştirildi. Murat Germen’in ilk defa üç farklı medyumda işlerini bir arada sunacağı sergide “Başka Tas Başka Hamam”, “Düşünce Heykelleri” ve “Beraberlik Manzaraları” adlı serileri ve bir video işi yer alıyor.

İçinden geçtiğimiz pandemi süresince deneyimlediğimiz ‘şimdiki zamanın’ bireyler üzerindeki çelişkili etkilerini sorgulayan bu seriler hem farklı bir görselliğin kapılarını aralıyor, hem de günümüzün politik manzaraları karşısında sanatçının sözünü sakınmadan geliştirdiği reflekslerini içeriyor. İzleyicileri alışılagelmiş bir fotoğraf sergisinden farklı olarak fotoğrafı bir mekânın kurucu öğesi yapma sorgusuyla hazırlanmış bir sergi tasarımı karşılıyor. Feyezan, Germen’in günümüz insanının gerçeklik algısını yorumladığı işleri bir arada sunuyor.

Serginin girişinde izleyicileri karşılayan 1170 adet fotoğraftan oluşan “Beraberlik Manzaraları” serisi, sosyal ve fiziksel mesafelerle yaşadığımız bu zamandan uzaklaşarak yüzlerce kişinin dil, din, ırk, cinsiyet, kimlik ve yönelim fark etmeksizin bir arada olabildiği bir ideali sunuyor. Bu serinin etrafını çevreleyen “Başka Tas Başka Hamam” serisi iş dünyasına bir eleştiri olarak sunuluyor. Salgın boyunca görsellerine alıştığımız virüs biçimini dönüştüren “Dünya dönüyor sen ne dersen de!” adlı 2 dakikalık tek kanal video ise salgına neden olan gözle görülemeyen varoluş biçiminin temsili üzerinden kürenin merkezine inmeyi amaçlıyor. Son olarak sanatçının ilk heykel işleri olan “Düşünce Heykelleri” sanatçının deyimiyle ‘’ küresel ölçekte egemen şebeke örgüsü ve bu örgünün bireyselleşme üzerinden direttiği sosyal mesafe’’ algısını temsil ediyor.

Murat Germen’in “Feyezan/Overflow” adlı sergisi “eski ve yeni normal” arasında sıkışmış olan günlük hayatın ne kadar sürdürülebilir olduğunu sorguluyor. Sergi bu anlamda kaçınılmaz sosyal sıkıntıların görsel imgelerle gündeme getirilerek tartışılmaya çalışıldığı “açık uçlu” bir karaktere sahip. Sanatçının üç farklı medyumla ortak bir eleştiriyi izleyiciye sunduğu sergi, pandemi dönemi yaşam gerçeklerinin de hafızası olarak bir araya geliyor.

Geçitsiz Geçit

Selen Tokgöz’ün seramik heykellerinden oluşan “Geçitsiz Geçit” sergisi, ismini Zen ustası Mumon’un ders notlarından alıyor. Tokgöz, kendi varoluş ve farkındalık serüvenine eşlik eden bu eserleri bir araya getirdiği sergide seramik malzemeyi dönüştürdüğü heykel yerleştirmeleri sunuyor.

İnsan doğasının anlatımından yola çıkan eserler çeşitli duygu durumlarının anlatımları olarak sunuluyor. Melankoli, Sezgi, Diyalog ve Denge olarak isimlendirdiği dört eserden oluşan sergide, insan boyuna yakın büyüklükteki eserler, BASE İstanbul’da kendini tanıttığı özgün tarzının devamı niteliğinde.