kültür.limited 2023 yılı sonunda 8 yıllık yayın hayatını sonlandırmıştır. Site, bir arşiv işlevi görmesi için açık bırakılmıştır.

Ferhat Özgür’ün kişisel sergisi Salzburg’da

26 Temmuz 2019

Avusturya’nın Salzburg şehrinde yer alan Galerie Heike Curtze, 27 Temmuz – 24 Ağustos 2019 tarihleri arasında resim, fotoğraf, video, heykel ve enstelasyon gibi çeşitli disiplinlerde çalışan çağdaş sanatçı Ferhat Özgür’ün çizim, kolaj, suluboya ve videolarından oluşan kişisel sergisine ev sahipliği yapıyor. Serginin küratörlüğünü, bir dönem Salzburg Modern Sanatlar Müzesi’nin de baş direktörü olan Toni Stooss üstleniyor.

Sergi, Özgür’ün, İngiltere, Almanya, İtalya, Fransa ve Kuzey Osetya gibi ülkelerdeki konuk sanatçı programlarında ürettiği işlerden bir seçki ile 2019 yılına ait diğer yapıtlarını içeriyor.  Sergide sanatçının Salzburg’daki Mirabell Parkı’nda bulunan cüce heykellerden hareketle ürettiği “Aforizmalar” adlı dizi desen-kolajlar da yer alıyor.

Serginin başlığına yönelik açıklamasında Özgür, “acı çeken bedene dokunmak sembolik bir sağaltma taktiğidir,” diyor. Bu anlamda sanatçının 2019 yılına ait çalışmaları ağırlıklı olarak beden temsilleri aracılığıyla fiziksel ve psişik deneyimler arasındaki katarsis olgusuna da yaslanıyor. Futbol ve diğer spor dallarında gördüğümüz çeşitli beden hareketleri aracılığıyla sanatçı, bizi acı ve zafer çığlıkları arasındaki ifadelerle karşı karşıya getiriyor ve figürler arasındaki bedensel temas bir sağaltma metaforu olarak beliriyor.

Sergide, sanatçının 2008’de İngiltere ve İskoçya’da bulunduğu süreç içinde yarattığı çok sayıda suluboya resimler, insan ve hayvan arasındaki çelişkili  ve ironik durumların altını çizerken, öte yandan militarizme yönelik eleştirel bir bakışı da ortaya koyuyor. Figürler arasında şaşırtıcı ve açıklanamayan ilişkiler – gerçek ve gerçeküstü arasında gidip gelen kurgusal oyunlar grafik bir anlatım diliyle görselleştiriliyor.

Sergide yer alan 2016 tarihli “O Şimdi Asker” adlı video, Kuzey Kıbrıs Rum kesimi sınırında askerliğini yapmakta olan bir gencin, Özgür’ün talebi ve komutanlarının özel izni dahilinde topladığı video çekimlerini harmanlayan absürt bir günce. Gerçek hayat ve kurgu arasında gidip gelen sahnelerde, can sıkıntısından tezkere gününü bekleyen askerlerin türlü türlü çılgınlıkları, sanatçının grafik video efektlerle desteklenmiş dinamik kurgusuyla adeta anti-militarist bir video klipe dönüşüyor. Video, tezkeresi gelen bir askerin arkadaşları tarafından yıkanışını gösteren sado-mazoşist bir ritüelle son buluyor.  Ferhat Özgür’ün çalışmalarında çoğunlukla sosyo-politik gözlemlere dayanan alaycı bir yorum hakim. Ancak yaklaşımında doğrudan politik mesaj vermeyen, hem bugünün Türkiye’si hem de küresel ölçekle hepimizi ilgilendiren “açık uçlu” anti-militarist bir tutum öne çıkıyor. Desen ve suluboyalarında aynı platformlarda esrarengiz eylemlerde bulunan figür tasvirleri metaforik bir durum ortaya koyuyor.  2019 yılına ait “Sağaltma Taktikleri” adlı dizi resimleri, hem yaralayıcı hem de iyileştirici durumların üst üste bindirildiği karmaşık bir yüzey örgüsü. Bu seri, büyük ölçüde ‘acı’, ve ‘korku’ ile bağlantılı olan ve varlığımızın duygusal ve fiziksel yönlerinin karmaşasını yansıtan etkileyici seri çalışmaları içeriyor: bir cenini analiz eden cerrah, bir bedene masaj yapan hemşire, kımıltısız yatan hastalar, tümörlü göğsü yoklayan bir doktorun eli, şişmiş bir ayak, obez bir vücut, mekanik cihazlar ve aletlerin hepsi farklı anlam taşıyıcıları olarak “sağaltma” olgusunun karmaşıklığına vurgu yapıyor.