kültür.limited 2023 yılı sonunda 8 yıllık yayın hayatını sonlandırmıştır. Site, bir arşiv işlevi görmesi için açık bırakılmıştır.

Laleper Aytek’in Fotoğraf Sergisi “kendi içinden de geçip gitti mi uzaklara?” Fransız Kültür Merkezi’nde

9 Mart 2017

Fransız Kültür Merkezi, 10 Mart – 12 Nisan 2017 tarihleri arasında, fotoğraf sanatçısı Laleper Aytek’in Aslı Erdoğan’ın düzyazı şiirleriyle buluşturduğu “kendi içinden de geçip gitti mi uzaklara?” adlı fotoğraf sergisine ev sahipliği yapıyor.  

Uzun süredir Aslı Erdoğan’ın, anıları canlandıran, kafa karıştırıcı, şiirsel ve okurlarına anlam ve simgelerin çokluğunu sorgulatan eserlerinden etkilenmekte olan Laleper Aytek, birbirinden farklı iki sanat biçimi fotoğraf ve edebiyatı buluşturuyor. Aytek, ilk kez 2005 yılında okuduğu Hayatın Sessizliğinde kitabında bu atmosferi keşfediyor.

Aytek 2016 yılında, Paris sokaklarında dolaşırken, fotoğraf ve metinleri buluşturma fikri üzerine düşünmeye başlıyor. Kasvetli kış mevsiminde bile aydınlığın ve karanlığın bin bir tonunu barındıran Paris’in ışığından etkilenen fotoğrafçı, anlam ve imge arayışında bakışlarını bu kente yönlendiriyor. Gezinti ve araştırmaları, fotoğrafçıya Aslı Erdoğan’ın metinlerini ve bu metinlerin yarattığı atmosferi hatırlatıyor: Sorgulamaların, arayışların ve duyguların benzersizliği.

1960 doğumlu Laleper Aytek, İstanbul’da çalışıyor ve yaşıyor. Boğaziçi Üniversitesi ekonomi bölümünü (BA) bitirdikten sonra, sosyal ekonomi alanında yüksek lisans çalışmalarına devam etmek üzere gittiği Norveç’te daha çok fotoğrafa yöneldi. Fotoğrafla üniversite yıllarında başlayan ve giderek derinleşen ilgisi nedeniyle 90’lı yılların başında Türkiye’ye döndü ve kendi stüdyosunu açarak reklam fotoğrafçılığı yapmaya başladı. 1998’de Türkiye’nin ilk kapsamlı dijital fotoğraf stüdyosunun kuruluşunda fotoğraf ve reklam yönetmeni olarak görev aldı. 2009’da bu yana Koç Üniversitesi, Medya ve Görsel Sanatlar Bölümü’nde (MAVA) fotoğraf üzerine dersler vermektedir. 2000 yılından bu yana fotoğraf yazılarında, öznellik kapsamında “görme biçimleri” ve “fotoğraf tarihi” üzerine yoğunlaşmaktadır. Yayınlanmış çalışmaları arasında fotografik düşünce üzerine yazılarını bir araya getirdiği Kendine Ait Bir Fotoğraf (2005) ile Palimpsest Istanbul (2010), Issız (2013) ve Non Paris (2014) fotoğraf albümleri sayılabilir. Aytek 1991’den bu yana 17 kişisel sergi açtı ve 22 grup sergisine katıldı.