Mixer, 5 Mart – 9 Nisan 2022 tarihleri arasında, 2019 yılında başlattığı LENS serisinin bu yıl fotoğrafa odaklanan 3. edisyonunda Cemre Yeşil Gönenli’nin küratörlüğünde 12 sanatçının işlerini içeren ‘İşler Değişti / Change of Plans’ başlıklı sergiye ev sahipliği yapıyor.
Sergi, pandemi sonrası dünyada değişen ve dönüşen toplumsal bir ruh hâlini ve bu ruh hâlinin genç kuşak üzerindeki etkisini araştırıyor. İşler Değişti / Change of Plans birdenbire birbirine sarılmanın imkânsızlaştığı, her kapıda kimliğinin bir kodla tanımlanması gereken, ölüm ve kaybetme korkusunun çevrelediği karanlık ve yabancı bir endişe ile başlayan ve belki de herkesin kendi içine düşerek kurtulduğu bu post-apokaliptik sürecin sıradanlaşmasının hızı ve hüznü üzerine bir sergi.
Sergi, pandeminin çevresel etkilerini belgelemenin uzağında, daha çok pandeminin yarattığı psikolojik ve duygusal dinamikleri, beklenmedik ve ani verilen kararlar, sekteye uğrayan plânlar, izolasyon, gelecek kaygısı, belirsizlik gibi kavramlar üzerinde durarak anlamaya çalışıyor. Sanatçıların pandemi döneminde süregelen bağımsız görsel üretimlerini, bu küratöryel çerçeve içinde yeniden ele alarak kolektif bir anlatı yaratmayı hedefleyen sergi, izleyiciyi bu kolektif hafızanın neresinde durduğunu, ne kadarının parçası olduğunu sorgulamaya davet ediyor.
Yurt içinde ve yurt dışında yaşayan, aynı kuşaktan farklı sanatçıların işlerine yer veren bu sergi, bu kadar ortaklaşa yaşadığımız, evrensel bir buhranın zihinlerdeki farklı yankılarına, öykülerine ve izlerine odaklanarak, kişisel deneyimlerin toplu bir dışa vurumu olarak kurgulanıyor. İşler Değişti / Change of Plans, tam da iki yıl önce Mart ayında başlayan bir dalganın suyun üzerinde, yüzeyinde ve derinindeki etkilerini araştırıyor. Öte yandan sergi, pandemi sonrası dünyada insanlığın belki de ilk kez bu kadar fark ederek geçirdiği bir evrimin yasını tutuyor. Dünya kaynaklarının tükenmekte olduğu gerçeğini her ne kadar göz ardı etsek de, bu tükenmişliğin belki de ruhumuza işlemişliğiyle, gerçek dünyadan sıkça kopmayı tercih ettiğimiz, internetin üç boyutlu bir hal aldığı, ekranlara bakmaktan boynumuzun büküldüğü bu zaman diliminde her şeye rağmen gerçek dünyanın bakmaya ve görmeye değer yanları olduğunu bize hatırlatıyor.
Sergideki fotoğraflar son iki yıl sürecinde belki de unuttuğumuzu sandığımız, ama aslında bilinçaltımızda depolanmış ortak hisleri, düşünceleri, endişeleri, korkuları, arzuları geri çağırmak ve onlarla ne yapacağımıza karar vermek için birer davetiye. Bir toplumun bir virüs karşısında hayatta kalmak için geliştirmeye çalıştığı bilincin, o toplumu hem nasıl daha da yalnızlaştırdığını, hem de modern dünyanın hızına yetişilemez akışı içinde bu yalnızlığın, hayatın yavaşlamasının, ‘evde kalmanın ’ve içe dönmenin gerçek bir ihtiyaca dönüşmesini de sorgulayan sergi, bu süreçte adeta bir antivirüs görevi üstlenen bilinç dışımızın bizi korumaya çalıştıklarından fotoğraflara sızanların görsel antolojisi niteliğinde.
Serginin ana salonuna, bir uyku hâli hakim; gerçeklik zemininin kaydığı, sahici olanla hayalin birbirine karıştığı, göz kapaklarının ne açık ne kapalı olduğu, dünyanın ne döndüğü ne de durduğu, bir kış uykusu. Arka salonu ise hareket etmeye, devam etmeye, hayat döngüsünü hem bireysel hem de dünyevi meselelerle tamamlamaya çalışan, gerçekliğin kendine bir zemin aradığı bir uyanma arzusu kaplıyor ve bunu yaparken sırtını fotoğrafın zamanla ve mekanla kurduğu karmaşık ilişkiye yaslıyor. Serginin ismi olan İşler Değişti / Change of Plans pandemi sebebiyle hayatlarımızda beliriveren değişikliklere ve alışkanlıklara ek olarak, 30 yaş altı sanatçıların, sanatsal üretimdeki özgünlük arayışına ve hatta fotografik anlatımın önceki kuşaklara kıyasla değişimine de işaret ediyor.
Sergide yer alan sanatçılar Ekin Çekiç, Ali Beşikçi, Melike Koçak, Bade Turgut, Bartu Kaan Özdişçi, Kıvılcım S. Güngörün, Berk Kır, Lina İrem Arditty, Anı Ekin Özdemir, Cansu Yıldıran, Bora Şekerci, Çağla Demirbaş