Inogar ve Tiyatro Kooperatifi yürütücülüğünde, 275 bin dolarlık Google.org hibesiyle hayata geçirilen Sahne 2.0 projesi, pandemi döneminde sahne sanatları emekçilerinin izleyicilerine alternatif mecralar yoluyla da ulaşabilmelerine yardımcı olmak amacıyla hayata geçirildi.
Sahne 2.0, sahne sanatlarında çalışan bireylerin dijital becerilerle donatılmasını sağlamayı amaçlıyor. Projeyle birlikte yüzde 60’ı kadın olmak üzere 8 binden fazla sahne emekçisine ulaşılması hedefleniyor. Sahne emekçileri, proje kapsamında çevrimiçi ve yüz yüze kapasite geliştirme eğitimleri, mentorluk desteği, iş geliştirme ve ağ kurma etkinlikleri, seminerlerr, dijital deneyim stüdyosu kullanımı, prodüksiyon süreçlerinde teknik destek gibi imkânlardan yararlanabilecek.
Sahne 2.0 Dijital Kültür Güçlendirme Programı’na paralel olarak kültür-sanat ekosistemini güçlendirme misyonu ile açılacak olan Sahne 2.0 YouTube kanalında da kültür-sanat ile güncel yaşam üzerine içerikler paylaşılacak ve Dijital Kültür Güçlendirme Programı kapsamında geliştirilen yeni prodüksiyonlar yayınlanacak.
Yapılan araştırmalar COVID-19 pandemisinden etkilenen sektörlerin başında kültür sektörünün geldiğini ortaya koyuyor. Sahneye çıkamayan, sanatını icra edemeyen pek çok sektör çalışanı zor günlerden geçiyor. Dijital kanallarda performans sergilemeye çalışan sektör çalışanları ise, teknik yetersizlik ve bilgi yetersizliği gibi konularla mücadele etmek durumunda kaldı. İTÜ Sosyal İnovasyon Merkezi tarafından COVID-19 pandemisi nedeniyle kültür-sanat ekosisteminin karşılaştığı sosyoekonomik zorlukları belirlemek için gerçekleştirilen analiz ve araştırma da bu alandaki ihtiyaç ve beklentileri ortaya koydu. İhtiyaç analizi, pandemiyi fırsata çevirmenin de mümkün olduğunu gösterdi. Araştırmanın sonuçları pandemi öncesi estetik ve sanatsal kaygılarla dijital mecra çözümlerinden uzak duran sektör çalışanlarının pandemiyle birlikte hızlı dijitalleşmesinin ve yeni bakış açıları kazanmasının önemli bir fırsat yarattığını gösteriyor. Araştırmaya göre izleyici bakış açısı da dönüşüme uğramış durumda. Pandemiyle birlikte gösteri sanatlarına yönelik içerikler eskisinden çok daha fazla tüketilmeye başlandı. Bu konuda yapılan araştırmalar da bu durumu destekler nitelikte. YouTube Culture&Trends Raporu’na göre son 12 ayda Türkiye’deki kullanıcıların yüzde 92’si canlı yayınlanan bir etkinliği çevrimiçi olarak izlediğini belirtirken, rapora dâhil olan ülkelerdeki kullanıcıların yüzde 64’ü de ayda en az bir kez gerçek dünyada asla katılamayacakları bir etkinliği online izlediğini söylüyor.
Bütün bu verilerden yola çıkarak Google.org desteğiyle, Inogar ve Tiyatro Kooperatifi ortaklığında hayata geçen Sahne 2.0 projesi sahne emekçilerine dijital dünyanın kapısını aralamayı hedefliyor. İhtiyaç analizinde ortaya çıkan beklenti ve ihtiyaçlar doğrultusunda hazırlanan eğitim programı kapsamında Sahne2sifir.com üzerinden sektörde çalışan 8830 kişiye alanında uzman eğitmenler tarafından beş modülden oluşan çevrimiçi eğitimler verilecek. DasDas içerisinde kurulan stüdyoda da mentorluk programları, iş geliştirme etkinlikleri ve proje yönetimi eğitimleri gerçekleştirilecek. Dijital Deneyim Merkezi olarak tanımlanacak DasDas’ta kurulan stüdyo, ortak bir çekim merkezi olarak hizmet verecek. Stüdyo, kamera, lens, mikser, arka plân, ışık ve düzenleme yazılımı ile donatılmış profesyonel bir mekân olacak. Çalışmalarını dijitalleştirmek ve paylaşmak isteyen kişi ve gruplar stüdyodan ve dijital yayıncılık destek hizmetinden yararlanabilecek.