İstanbul Modern’in yetişkinlere yönelik seminer programı Atölye Modern, kış aylarında da çevrimiçi devam ediyor. Atölye Modern’in yeni sezonu 13 Ocak 2021 tarihinde başlıyor.
Tematik içeriğiyle sürekli yenilenen Sanat Tarihi Seminerleri devam ederken, Mario Levi ile yeni bir atölye başlıyor: Hikâye ve Roman Atölyesi.
Mario Levi ile Hikâye ve Roman Atölyesi
13, 20, 27 Ocak, 3, 10, 17, 24 Şubat, 3 Mart 2021, Çarşamba günleri,
19.30 – 21.30
Sekiz hafta süren atölye programı, yazın çalışmalarını, edebi eserlerin ve onların yaratıcısı olan yazarların kendilerine özgü dillerini, edebiyat akımlarını, farklı edebi türlerden ilham almanın sağlayabileceği olanakları değerlendirmeyi ve katılımcıların yazmakta oldukları ya da yazmayı tasarladıkları çalışmaları işliyor. Atölye programında katılımcılar, roman ve hikâye yazımında izleyebilecekleri yöntemleri Mario Levi’nin yönetiminde ve onun desteğiyle arıyor. Hikâye ve roman yazımında sınırlarını genişletmek isteyen tüm katılımcılar bu atölyeye katılabiliyor. Bu programa en fazla 15 katılımcı kabul ediliyor.
Sanat Tarihi Seminerleri
Sanat tarihine yeni ve farklı bir akış ile bakan, modern ve çağdaş sanat dair temalar üzerinden tarihsel bir perspektif sunan Sanat Tarihi Programı dört ayrı seminerden oluşur. Bu seminerlerin her biri modern ve çağdaş sanatı farklı bir gözle değerlendirmenin, farklı okuma önerileri üzerinden sanat tarihine bakmanın yöntemlerini barındırır. Ayrıca, seminerler odaklandıkları tarihsel süreçleriyle de birbirini tamamlayarak modern sanatın gelişimine dair farklı okuma biçimleri ile birbirini tamamlar.
Ders 1: Modern Sanatın Arkeolojisi; Dr. Öğr. Üyesi Fırat Arapoğlu ile
19, 26 Ocak, 2 Şubat 2021, 19.30 – 21.30
Sanat kavramı nasıl ortaya çıktı? Sanatçı kavramı ne zaman şekillenmeye başladı? Sanat nesnesi tarihsel süreçler boyunca nasıl algılanıyordu? İşlevi neydi? Bu ders, geçmişten günümüze tarihsel bir perspektifle sanatın ne olduğunu ve nasıl dönüştüğünü sorgular ve tartışır. Kullandığımız terimlerin kökenini, sanatta ortaya çıkan biçimlerin tarihsel referanslarını, sanat yapıtının dönemler arasındaki diyaloğunun nasıl bir gelenekten geldiğini ele alır. Antik Yunan’dan günümüze uzanan modern sanatın bazı biçimlerine, kavramlarına ve sanatın algılanışındaki değişimlere ışık tutar.
Ders 2: Modern ve Çağdaş Sanatta Gündelik ve Sıradan Olanın Hikâyesi; Dr. Öğr. Üyesi Fırat Arapoğlu ile
21, 28 Ocak, 4 Şubat 2021,19.30 – 21.30
Sanatçılar ne zaman sanat çalışmalarında gündelik yaşamdan kesitler sunmaya başladı? Gündelik yaşamın, hatta sıradan olanın sanata konu olması sanatın üretimine ve algılanmasına nasıl etki etti?
Modern ve çağdaş sanatın gündelik yaşamla ilişkisini ele alan ders, günümüz sanatına konu olan ya da günümüz sanatının üretim ve tüketim biçimlerine etki eden “gündelik yaşam” fikrinin, hangi tarihsel dönemeç noktalarında sanata konu olduğunu ve kendinden sonra gelen sanatsal ifade biçimlerini nasıl etkilediğini işler. 20. yüzyıl sanatının tarihsel olarak nasıl değiştiğine ışık tutar.
Ders 3: Modern ve Çağdaş Sanatta Sanatçının Portresi; Prof. Dr. Esra Aliçavuşoğlu ile
9, 16, 23 Şubat 2021, 19.30 – 21.30
Modern sanatta sanatçı kendi bedenini sanatsal bir ifade biçimi olarak nasıl kullandı? Kendi portresine nasıl baktı, nasıl betimledi ve yorumladı? Modern sanat yapıtlarında otoportreler bize ne anlatır; bu ders, sadece otoportre kavramına değil, 20. yüzyılda “sanatçı” olma fikrine de odaklanır. Üretimleriyle günümüz sanatına yön vermiş sanatçıları işler. Sanatçıların yapıtlarından örnekler üzerinden ilerlerken, sanatçıların kendilerini sanatla anlatma biçimlerini konu edinir. Dönemin ruhunu, fikirleri ve ifadeleri sanat yapıtları üzerinden araştırır
Ders 4: Çağdaş Sanat ve Siyaset; Dr. Öğr. Üyesi Osman Erden ile
11, 18, 25 Şubat 2021, 19.30 – 21.30
Sanatın siyaset ile olan ilişkisi nedir? Sanatçılar sanatsal üretimlerinde siyaset alanına nasıl yaklaşırlar? Sanatçının toplumda belirleyici rolü nedir? Sanatın siyaset ile olan ilişkisine tarihsel bir bakış açısıyla yaklaşan ders, 20. yüzyıl sanatına, özellikle de 1960 sonrasından günümüze odaklanarak, sanatçıların içinde yaşadıkları siyasi ortamdan nasıl etkilendiklerine, gerek ürettikleri sanat gerekse ortaya koydukları eylemleriyle toplumun gidişatına nasıl müdahale ettiklerine değinir.